Анотація досвіду роботи

Анотація
досвіду роботи методиста
Корецького районного будинку школярів
Тарасюк Ганни Ростиславівни з теми:
«Діяльність методиста по формуванню
компетентного педагога позашкільного навчального закладу»
«Педагогічна майстерність –
це високе мистецтво навчання і виховання,
що постійно удосконалюється,
доступне кожному педагогу, в основі якого
лежать професійні знання, уміння і здібності.
А.С. Макаренко
   Актуальність досвіду. Впродовж останнього десятиріччя значно підвищилися вимоги до позашкільної освіти як рівноправного інституту в загальній освітній системі, відповідно до чого виникло питання щодо переосмислення стратегічних засад  оновлення або реформування діяльності позашкільних навчальних закладів. При цьому головним залишається визначення, що позашкільна освіта – це спеціально організована діяльність, яка має яскраво виражену власну специфіку впливу, що дає їй певні переваги перед іншими засобами виховання. Сьогодні навчально-виховний процес у позашкільних навчальних закладах передбачає охоплення таких галузей знань і практичної діяльності, які виходять за межі уроку, підручника, навчального плану школи. А це, в свою чергу, підвищує вимоги до педагогічних працівників позашкільних навчальних закладів. У статті 21 Закону України «Про позашкільну освіту» визначено, що педагогічним працівником цих закладів повинна бути особа з високими моральними якостями, яка має належний рівень професійної підготовки, здійснює педагогічну діяльність, забезпечує результативність та якість своєї роботи. Відповідно у позашкільному навчальному закладі має бути створена система підвищення кваліфікації педагогічних кадрів, яка покликана розвивати творчий потенціал сучасного педагога, вдосконалювати його методичну культуру.
   Провідна ідея досвіду роботи полягає у  розкритті шляхів реалізації актуальних завдань розвитку, вдосконалення і підвищення професійної майстерності та рівня психологічної підготовки педагогічних кадрів, активізації їх творчого потенціалу, формування здатності до швидкої адаптації в умовах, що постійно змінюються.
    Інноваційні ідеї, покладені в основу досвіду.
  Головним об’єктом  у методичній роботі позашкільного навчального закладу є педагог. Тому і діяльність методичної служби закладу спрямована саме на нього. В основі представленого досвіду лежать:
  -особистісно-орієнтований  підхід до організації методичної роботи на діагностичній основі;
   -використання інтерактивних форм  методичної роботи;
   -формування проектної культури педагогів;
   -впровадження інформаційних технологій у практику роботи;
   -формування творчого педагога.
   Теоретична база досвіду. Законодавче визначення національної політики в галузі позашкільної освіти забезпечують: Основний Закон; Закони України: «Про освіту», «Про позашкільну освіту», «Про загальну середню освіту», «Про охорону дитинства»; «Національна доктрина розвитку освіти», «Положення про позашкільний навчальний заклад».
   Основу даного досвіду  склали ідеї провідних  науковців: Л.Василькової, Г. Горської, І.Жерносєка, Б.Тевліна, М.Поташника та ін., які вважають, що лише оптимальна модель методичної роботи може забезпечити якісно новий, вищий рівень професійного зростання педагога, формування та збагачення його педагогічної культури, продукування нових педагогічних ідей і технологій, трансформування в педагогічну практику кращого досвіду роботи. Розв’язанню вищеназваних проблем сприятиме модернізація системи методичного супроводу  діяльності педагогів, яка складається  з індивідуальних та колективних форм роботи.
   Технологія досвіду. Керуючись нормативними документами, на основі загальнодержавних вимог до реформування позашкільної освіти, беручи до уваги загальні проблеми позашкільної освіти та  специфіку нашого регіону, спираючись на набутий досвід та традиції, як методист, спрямовую свою діяльність на створення інформаційних,  науково-методичних, організаційно-педагогічних умов для системного підвищення кваліфікації і професійно-особистісного росту педагогічних працівників Будинку школярів. Це вимагає виконання таких основних  функцій:
   -надання практичної методичної допомоги педагогічним працівникам;
   -підтримка творчої ініціативи та інноваційних процесів;
   -стимулювання інноваційної діяльності;
   -методичний супровід  творчої діяльності педагогічних працівників.
   Вирішенню цих завдань сприяє цілеспрямована та багатопланова система організаційно-методичного впливу на всі ланки освітнього процесу. 
   З метою цілеспрямованої постановки проблем і завдань на навчальний рік, формування напрямів діяльності Будинку школярів, як методист, проводжу ретельний аналіз навчально-виховного процесу. Під час співбесід з керівниками гуртків визначаю невирішені проблеми, недоліки, накреслюю шляхи їх усунення. Потім проводжу діагностування всіх педагогів Будинку школярів. Для цього розробляю діагностичні анкети, які ретельно аналізую і на основі отриманих даних складаю діагностичні карти. Під час аналізу визначаю позитивні та негативні тенденції. Все це враховую при плануванні засідань методичних об’єднань, методичної ради, інструктивно-методичних нарад, школи молодого педагога, клубу «Творчість» тощо. Аналіз наслідків діагностування дає змогу виявити рівень професійної підготовки педагогічних працівників, раціонально та змістовно спланувати методичну роботу.
   Як методист, координую та здійснюю методичну роботу через систему методичної взаємодії з керівниками гуртків.
   Значну  увагу    приділяю   наданню  методичної  допомоги  керівникам  гуртків  у  підготовці та проведенні   занять.  Звертаю  увагу  на  змістовно- технологічний  аспект  заняття, впровадження  інноваційних  технологій  у  навчально-виховний  процес, реалізацію  навчальної  програми, виконання  поставленої  мети  та  ряд  інших  питань. Такий  аналіз   дає  можливість  зробити  об’єктивний  висновок  щодо  педагогічної  і  професійної  підготовки  педагогів  з  організації  освітнього процесу, визначити  рівень  їх педагогічної  діяльності.
   Звертаю особливу увагу на індивідуальну роботу педагогів над науково-методичною проблемою. Від інших форм самоосвіти вона відрізняється зосередженістю педагога впродовж тривалого часу на одній із важливих проблем навчання або виховання. В процесі роботи над обраною темою педагоги всебічно вивчають вирішення їх в науці, зіставляють особистий досвід роботи з досвідом, описаним у літературі. Таке зіставлення ідей, методів, прийомів надає педагогам можливість визначити, що вже зроблено, а що ще можна зробити з даного питання. Таким чином, відбувається конструювання нового власного досвіду на основі кращих досягнень науки і практики.
  Дослідження творчої діяльності педагогів позашкільного закладу відображаю у картках педагогічної майстерності, що дає можливість розробляти диференційовані рекомендації та охоплювати їх індивідуальною роботою, спрямованою на підвищення творчого рівня конкретного педагога. Картка педагогічної майстерності заповнюється протягом усього навчального року і дає можливість визначити рівень активності педагогів у різних формах педагогічної діяльності.
   В закладі склалася певна система створення навчальних програм. Авторські програми являють собою чітку, науково обгрунтовану систему комплексного надання освітньої підготовки. За авторськими програмами в закладі працюють 3 керівники гуртків художньо-естетичного напряму:
   -гурток «Штучні квіти» (для дітей молодшого та середнього шкільного віку), керівник Солоненко Н.А.;
   -гурток «Набивання килимковою голкою» (для дітей молодшого та середнього шкільного віку), керівник Дудинська Л.І.;
   -фольклорний гурток (для дітей молодшого та середнього шкільного віку), керівник Соловей Г.В.
   Крім того, використовую різноманітні форми організації методичної роботи: групові, масові, індивідуальні, поєднуючи традиційні і нетрадиційні. Перевагу надаю нетрадиційній системі, яка базується на особистісно-орієнтовній моделі підготовки і підвищення кваліфікації педагога, якій властива творчість, різноманітність, динамізм. На основі цієї моделі в організації методичної роботи керуємося “новою системою принципів, які полягають у спрямованості на постановку педагога в об’єктивну-суб’єктивну позицію” і акцент при цьому робиться на мобільність та динамізм методичної роботи, навчання, аналіз власної педагогічної діяльності на науково-теоретичному рівні.
  Широко використовую традиційні форми: інструктивно-методична нарада, методична рада, методичні об’єднання, семінари-практикуми, співбесіди, наставництво, самоосвіта, індивідуальні методичні консультації тощо.
   Пошук ефективних форм роботи, накопичення необхідного науково-методичного та інформаційно-аналітичного потенціалу проходить через систему роботи методичних об’єднань: керівників гуртків художньо-естетичного напряму, районного методичного об’єднання керівників гуртків загальноосвітніх шкіл, що має велике значення у підвищенні професійного рівня педагогів. Методичне об’єднання допомагає вибирати шляхи, орієнтовані на розвиток кращих ідей, використовувати потенціал досвідчених педагогів. Використання діагностичних методів у системі його роботи дає можливість побудувати і спланувати роботу за принципом індивідуального підходу з врахуванням конкретних запитів педагогічних працівників. Поєднання теоретичних знань з практичними завданнями при проведенні засідань методичних об’єднань є запорукою позитивної роботи педагогів Будинку школярів. Під час їх проведення використовуються активні методи, що сприяють творчому зростанню педагогів. А саме: моделювання занять, розв’язування ситуаційних задач, ділові, рольові,  організаційно-діяльнісні  ігри, дискусії, творчі  звіти , інформаційний калейдоскоп тощо.На засіданнях методичних об’єднань проходить активний обмін думками, знахідками, ідеями та технологіями впровадження їх у практичну діяльність, проводиться аналіз і корекція діяльності.
  Роботу методичних об’єднань Будинку  школярів спрямовую  на  розв’язання  таких проблем, як: «Інноваційні технології  формування  пізнавальної  діяльності  гуртківців», «Пошук  нових  шляхів формування творчої  особистості», «Використання  ІКТ  в процесі гурткової роботи» та  інші.
   З метою удосконалення педагогічної майстерності, підвищення  фахового  рівня, виявлення  творчих, талановитих  педагогів    Будинку  школярів щорічно  проводиться  Тиждень  педагогічної  майстерності   керівників  гуртків  та  Тиждень  педагога-початківця.
   В межах цих тижнів використовуємо  нетрадиційні форми  надання  методичної  допомоги керівникам  гуртків: день  відкритих занять  гуртків досвідчених  педагогів,  панорама  педагогічних  знахідок (нестандартні  заняття), звіти   педагогів, творчі портрети педагогів, творчі  зустрічі  молодих  педагогів з  їх  наставниками  за  круглим  столом, виставки  напрацьованих керівниками  гуртків   матеріалів,  виставки  творчих робіт їх  вихованців та ін.
Як методист, велику увагу приділяю вивченню, узагальненню та  поширенню досвіду  роботи  педагогічних  працівників   позашкільної  установи.
   За  останні роки  було  вивчено і узагальнено досвід  роботи керівника авіамодельного та ракетомодельного гуртків Панчука Ю.В. з теми: «Формування ціннісного ставлення до праці та розвиток творчої особистості вихованця шляхом залучення до занять технічною творчістю» (2014р.) та досвід роботи керівника гуртків «Набивання килимковою голкою», «Прикладні мистецтва» Дудинської Л.І. з теми: «Розвиток творчих здібностей вихованців засобами декоративно-ужиткового мистецтва» (2016р.).
   Протягом  останніх  років працюю  не  тільки  над  посиленням  психолого-педагогічної, етичної, правової підготовки  педагогічних кадрів, а й також  над  питанням оволодіння  ними  комп’ютерною  технікою. Цьому сприяє і діяльність всього педагогічного колективу над реалізацією проблемної теми: «Впровадження новітніх інформаційних технологій як умова успішної реалізації творчих здібностей вихованців позашкільного навчального закладу». Це   сприяло  тому, що,  займаючись  науково- дослідницькою роботою,  проектною  діяльністю, керівники  гуртків    прагнуть  освоїти  комп’ютерні  технології,   використовують  у  своїй  роботі  мультимедійні  презентації, створюють блоги.
    Результативність досвіду.
  Використання інноваційних технологій дозволяє реалізувати ідею співробітництва того, хто навчає, і тих, хто навчається, сприяє оздоровленню психологічного клімату в колективі, конструктивній взаємодії, створенню доброзичливої атмосфери. Творче застосування нових форм та методів у професійної діяльності сприяє засвоєнню знань та умінь педагогічних працівників, що позитивно впливає на навчально-виховний процес, який характеризується високою інтенсивністю, ефективністю та результативністю. Розвиток педагогічної творчості, результати спільних педагогічних дій сприяли  створенню колективу однодумців, які  усвідомили значення своєї ролі у суспільстві і на основі цього безперервно самовдосконалюються  та розвивають власний творчий потенціал.
   Професійна  компетентність педагогів Будинку школярів та створена ними власна система роботи  оцінювалася на  конкурсах педагогічної творчості, учасниками яких вони  були і досягли вагомих результатів:
   -Всеукраїнські педагогічні читання (Всеукраїнська виставка видавничої продукції з позашкільної освіти) – 2місце (2012р.), 3місце (2013р.);
   -обласний конкурс серед педагогів позашкільних навчальних закладів на кращі навчальні програми, навчально-методичні посібники та методичні розробки з науково-технічної творчості – 2 місце (2014р.); 2, 3 місця (2015р.); 1 місце (2016р.); 3 місце (2017р.);
   -обласний конкурс серед педагогів позашкільних навчальних закладів на кращі навчальні програми, навчально-методичні посібники та методичні розробки з комп’ютерних та інформаційних технологій – 3 місце (2014р.), 2 місце (2015р.); 3 місце (2016р.); 3 місце (2017р.);
   -обласний етап Всеукраїнського конкурсу майстерності педагогічних працівників позашкільних навчальних закладів Джерело творчості» - 3 місце (2016р.);
   -І етап Всеукраїнського конкурсу рукописів навчальної літератури для позашкільних навчальних закладів системи освіти в категорії «Навчальні програми» - переможці (2017р.);
   -ІІ етап Всеукраїнського конкурсу рукописів навчальної літератури для позашкільних навчальних закладів системи освіти в категорії «Навчальні програми» - лауреати (2017р.).
   За інноваційним потенціалом мій досвід роботи є модифікаційним. Адже я, як методист, через шлях спроб і помилок відпрацювала свою методику роботи з колективом та кожним педагогом. Він базується  на застосуванні відомих методик із використанням інноваційних підходів (особистісно-орієнтований, людинознавчий, творчий).

Комментариев нет:

Отправить комментарий